Jaroslava Bičovská, Kalifornský deník, Danubiana, 2025
Kurátor: | Tereza Petrželková |
---|---|
Místo konání: | Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratislava, Slovensko |
Termín konání: | 17. 6. - 1. 9. 2025 |
Kontakt: | www.galeriegema.cz, www.danubiana.sk |
Kurátor: | Tereza Petrželková |
---|---|
Místo konání: | Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratislava, Slovensko |
Termín konání: | 17. 6. - 1. 9. 2025 |
Kontakt: | www.galeriegema.cz, www.danubiana.sk |
Když Jaroslava Bičovská v roce 2003 přistála s rodinou v kalifornském městečku Carmel by the Sea, netušila, jak hluboce ji toto místo zasáhne a zanechá v ní trvalou stopu. Byla to její první cesta za oceán, první velké vycestování po dlouhých letech, kdy nebylo možné svět svobodně poznávat. Do Ameriky odlétala jen na čtrnáct dní s jednoduchým cílem – pomoci rodině s hlídáním dětí. S sebou měla malý skicák, akvarelové barvy, tuš a pero. V hlavě představu dálnic, mrakodrapů a pulzujících měst. O to větší byl její šok, když se ocitla uprostřed tiché, divoké a podmanivé krajiny.
Carmel, malé městečko na pobřeží Tichého oceánu, ji okouzlilo svou výjimečnou přírodou. Silné vlny burácely o útesy, na skalách se vyhřívali tuleni a v dálce si hráli delfíni. Slaná vůně moře se mísila s borovicemi a eukalyptem. Větve starých montereyských cypřišů se proplétaly jako živé sochy, ošlehané větrem a časem. V domě uprostřed chráněné krajinné oblasti, bez televize a rádia, daleko od městského ruchu, si vytvořila jednoduchý rytmus – přes den skicovala, večer pracovala s barvou. Každý den vznikala nová kresba do deníku.
Původně čtrnáctidenní pobyt se nakonec protáhl na čtyřiatřicet dní, během nichž vznikl soubor 34 akvarelových kreseb, který později dostal název Kalifornský deník.
„Já, středoevropan a suchozemec, ocitla jsem se na kousku země s nejfantastičtější přírodou, jakou jsem kdy viděla. To nebyla Amerika, jakou jsem čekala. Mé kresby jsou odrazem skutečnosti, zápisem v cestovním deníku a otiskem v mé paměti.“
Právě zde v Kalifornii vznikl nový tvůrčí rituál, který ji provází dodnes. Na každé cestě si najde čas na kresbu nebo skicu, jež pak používá jako základ pro své velkoformátové oleje, ze kterých čerpá náladu, barvy i kompozici.
V roce 2006 vydala Galerie Gema Kalifornský deník v bibliofilské edici. Publikace vzbudila pozornost doma i v zahraničí. Jeden výtisk je dnes součástí veřejné knihovny v Monterey, kde si jej čtenáři mohou vyžádat k nahlédnutí.